Translate

onsdag 26 september 2012


Mitt kommande brev till optikern

Innan jag besöker  butiken igen vill jag redogöra vad som hände och var jag upplevde i butiken.
Jag vände mig  till Er för jag förstod att jag hade starr, tänkte att det var en butik som funnits länge och det kändes tryggare  än att gå till en av  kjedjebutikerna som säljer billiga glasögon .

 Optikerna säger Du har starr men jag får egentligen inte säga det.
 Du behöver inte  gå till ögonläkare.
Hon frågar också om jag kör bil, vilket jag gör, hon säger att det är på gränsen att jag får köra.

Redan då tänkte jag varför får jag inte remiss  en starr avstannar väl inte utan försämras Men litade på  Er, som kund är man helt i händerna på Er kan ju inte  själv avgöra  vad som är bäst.

När jag så hämtade glasögonen fick jag dom lagda på disken och ett papper att läsa på.  Jag påpekade att jag inte  kunde läsa liten text med dem , fick ingen respons. Sa själv , kanske ögonen måste vänja sig med dem.
Alltid när jag köpt glasögon har en optiker kollat att allt fungerat inte  bara fått  glasögonen lagda framför mig på disken.
När jag återkommer, berättar att jag ser bra på långt håll, får jag förslag att använda dom när jag inte behöver läsa och  skaffa läsglasögon Du skulle göra ett bra pris. Och jag fick remiss.

Hemkommen  började jag tänka.Jag har betalt  över 8000:- för  progressiva glasögon som jag  kan se  långt med för att sedan köpa nya att läsa med, men låter det stanna med en tanke.
Jag blir opererad, blir ställd  på kö för operation av andra ögat.
Ringer  och berätta det  Du ville endast rätta till glaset för det vänstra ögat, starren på det högra har kommit efter Er undersökning.
MEN hade Ni låtit mig  få remiss istället för att prova ut glasögon hade båda  ögonen varit fixade före utprovning.
När jag ifrågasatte utprovningen sa Du att läkarna blev arga om Ni skrev ut remiss  för tidigt.
Ringde 5 optiker  ställde två frågor.
  1.  Om man har lite starr provar Ni ut glasögon?
       Fyra provar aldrig ut glasögon om det finns  minsta starr.

       En skulle ha en dialog och visat så här  ser Du nu och  så här kan vi förbättra, kunden fick sen själv avgöra om  den ville till ögonläkare,

  2.  Blir läkarna arga om Ni skriver remiss vid lite starr?
        Det hade ingen  upplevt eller hört.

 Kände att jag fått nog. Ringer att jag kommer på tisdag och lämnar tillbaka glasögonen,berättade att jag talat med optiker. Jag skulle få det men inte  för utprovningen. Helt OK jag fick ju remissen. Samtidigt vill Du inte se mig i butiken igen. Jag förklarade att det  är ömsesidigt. Samtalet avslutades.
Helt  OTROLIGT jag hade inte bråkat eller varit otrevlig eller stulit i butiken.
Vad jag gjort,  ifrågasatt  med all rätt varför Ni provade ut glasögon.
Efter några minuter ringde Du och bad om ursäkt.Och Du skulle ta hand om mig efter andra operationen.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''




S




.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar