Translate

söndag 31 juli 2011

Mönster på Mariannes favoritvantar

Oginalmönstret är den bruna vanten
Brun resår c.a 7 cm.
MÖNSTER.
 Mönstret består av 6 maskor  maskantalet skall då kunna  delas i 6
Varv 1,2,3.Vitt *4räta.lyft 2 m med garnet på avigsidan*

Varv 4 Brunt alla maskorna stickas avigt

Varv 5,6,7,Vitt 1 rät * lyft 2 m,4 rät  UPPREPA FRÅN * sluta med lyft 2m 3 räta 

 Varv 8  Brunt alla maskorna sticckas avigt.
Börja om från varv 1

GRÅ VANTE

Här har jag det  grå  garnet  i varv 1,2,3,  ( stickade ett fjärde varv) innan jag  stickade de aviga varvet med naturvit.
Mönstret blev lite större.

 Jag började med ett slätt varv efter resåren och sedan aviga varvet  i naturvitt  garn
Sen fortsatte jag  mönstret från varv l 

Resår stickar jag alltid 1 rät.1 avig. Den räta stickar jag bakifrån på stickan snor alltså maskan, tycker det blir bättre och snyggare resår.

Klicka på bilden syns mönstret bra
 Lycka till

14 kommentarer:

  1. Fina vantar! Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  2. Tack för mönstret, det ska jag spara.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för mönstret!
    Det ska jag testa!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för det :-)
    ska bokmärka det här inlägget så jag hittar det längre fram i kylan.

    Epazote

    SvaraRadera
  5. Tack för mönstret! Kram, Gunilla G

    SvaraRadera
  6. Vad fint du gör !
    Tyvärr kan jag inte sticka för jag kan inte hålla reda på om det är avig eller rät jag stickar på.

    ha det gott !

    Kram

    SvaraRadera
  7. tackar för mönstret.. det skall jag sticka.. min svärmor har stickat det nångång på nån barnvante..men de finns inte kvar...roligt då det blir effekt ..sådär "guppigt" ..

    SvaraRadera
  8. Stort TACK för mönstret, jag har letat efter mönster på denna sorts stickning, hade ett par vantar när jag var barn på 70 talet som snälla tant Karin hade stickat, hon var vår närmaste granne.
    Nu sökte jag bilder på nätet, och hittade dina fina vantar och mönster.
    TAck, nu ska jag sticka sådana vantar, vad kul

    SvaraRadera
  9. Hej gör du sånna på beställningg och vad kostar det?

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag tar 180:- det är ull blandat med akryl för att hålla värmen Visst kan jag sticka ett par har två par färdiga vita med grått mönster grå med grönt mönster

    SvaraRadera
  11. Ja, vad glad jag blir! Kom över ett par liknande vantar för några år sen men har varit för lat för att orka klura ut mönstret - som är så vackert och skönt. Tack för att du delar detta!
    Ulrika

    SvaraRadera
  12. Tack snälla, dessa ska jag sticka snarast!

    SvaraRadera
  13. Stickade vantar i detta mönster i syslöjden på 1950-talet. Har letat efter mönster för att kunna sticka dem igen. Jätteglad att du hade det.

    SvaraRadera
  14. Hej Marianne!
    Vill så gärna prova att sticka dessa vantar. Har du hela mönstret ?
    Hur man tar ihop, stickar tumme mm.
    Lena

    SvaraRadera