Translate

torsdag 28 juli 2011

Vantar stickade efter 1930 taletsmönster.

Min stickkorg och vantar
                                     Klicka och föratora bilderna
Detta är mina favoritvantar,har stickat många par Min mamma hade ett par som  hon stickat av ett gammalt mönster från 1930 talet.Tyvärr hade hon inte mönstret kvar.
Mitt minne av dessa vantar var att jag tyckte dom liknade fiskfjäll
Undrade länge hur dom var stickade
Dec. 1969 korades Sveriges vackraste vantar efter en sticktävling och där fanns mönstret
Nu har jag gulnade tidningsblad med dessa vantar,dom är lätta och roliga att sticka
Vantarna fick 6:e pris

21 kommentarer:

  1. Vilket snyggt mönster!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fina vantar, jag fick för många år sedan ett par av min dåvarande svärmor. Behärskar du även konststycket med tvåändsstickning? Vill lära mig.
    Kramar
    Majsan

    SvaraRadera
  3. Det mönstret tycker jag också om men har inte hittat något mönster. Min mamma gav mig ett par några år innan hon dog och jag tyckte mycket om dem. Stadiga i modellen och varma och sköna. Vad heter stickmetoden? Så jag vet vad jag ska leta efter.....
    Dina vantar är så fina och jag tycker du valt de rä"rätta" färgerna också
    Maggi

    SvaraRadera
  4. Hej Majsan!
    Jag har stickat tvåändsvantar,Enligt beskrivning men slutat följa den. Jag förstår inte vitsen med att kasta tråden om stickan.
    Lättare och samma resultat om man lägger tråden som man ska sticka maskan med bakom den senaste föregående maskans tråd, på baksidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne.
      Vitsen med tvåändsstickning är att vantarna blir tätare och står emot kyla bättre. Men om man nu inte bor så kallt så går det fortare och lättare att sticka som du gör.

      Radera
    2. Hej!Mina tvåänds stickade vantar finns under etiketten stickat Ser ingen skillnad på vantarna jag stickade på kursen Ha de

      Radera
  5. Hej Maggi!
    Vet inte om mönstret har något namn
    Mönstret består av släta och avigt varv plus lyfta maskor.

    SvaraRadera
  6. jättesnygga vantar.
    Jag har hittills bara stickat lovikavantar i mängd, men det vore roligt att prova något annat snart.

    Epazote

    SvaraRadera
  7. Härliga vantar! Väldigt snyggt mönster. Kan du inte förklara mönstret? (Inta hela vanten, utan bara mönsterstickningen.) Kram, Gunilla G

    SvaraRadera
  8. Du har inspirerat mig till att sticka ett par vantar med ditt snygga mönster. Jag undrar hur du gör med tummen, stickar du den i enfärgad slätstickning?
    Jag har valt mörgrönt och ljusgrönt garn, det ser fint ut.

    SvaraRadera
  9. Hej livsglimtar!
    Roligt att fler vill sticka vantarna
    Jag stickar tummen i rätstickning.
    Låter fint med gröna färger.
    Är nu färdig med de grå vantarna

    Hoppas få se dina vantar färdiga
    Ha det bra! Marianne

    SvaraRadera
  10. Hej hopp .. jag har inte stickat de grå ... funderar på att nästa par ska bli turkosa med lila eller mörkblått.
    Jag ska sätta in bild i min blogg när de gröna är klara hör av mig då.
    Kram o skön helg

    SvaraRadera
  11. Det var trevligt att få se det mönstret. Som barn hade även jag sådana vantar som vi kallade fjällavantarna för att de liknade faktiskt fiskfjäll. Nu skall jag se om jag får fixat det här mönstret härifrån din blogg. Jag googlade nämligen på gamla mönster till vantar och då fick jag se dom. Önskar dig en skön jul även med stickning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att Du hittade dom. Om Du skrollar längre ned har jag beskrivit mönstret
      Ha en bra helg
      Marianne

      Radera
  12. Hej, så fina vantar, vet du om mönstret finns att få tag på? Jag har sökt på alla tänkbara sidor på nätet men hittar inget. Hälsningar
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bättre sent än aldrig Du frågade efter mönstret på vantarna Det under Etiktten stickat. Skrolla en bit nerpå sidan. God Jul när den kommer

      Radera
  13. Har letat länge efter mönster till sådana här vantar, kan du bara skriva hur du stickar för att få till själva mönsterstickningen så kan man ju ta ett vanligt vantmönster och göra om

    SvaraRadera
  14. Hej har letat nu men hittar inte ditt mönster

    SvaraRadera
  15. Hej har letat nu men hittar inte ditt mönster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre sent än aldrig.Mönstret finns under Etiketten Stickat skrolla ner en bit.

      Radera
  16. Mönstret kallas för hålkrus!!!

    SvaraRadera