Translate

lördag 3 september 2011

Tvåändsstickning ?


Klicka för stor bild
Jag ser att många här på bloggen stickar.
Jag gick på en kurs i tvåändsstickning. Lyckades efter mycket stånkande få till ett par vantar Tänkte aldrig mer.
Kan för mitt liv inte förstå varför man ska  kasta tråden som jag lärde mig.
Efter lite klurande kom jag på ett sätt att slippa den tekniken
Jag lägger den tråden jag skall sticka maskan med bakom  tråden jag nyss stickat med på baksidan. Ser ingen skillnad på den  vanten jag stickade på kursen.
Min teknik "FNISS" är lättare. Får även här sno upp nystanen.
Skulle vara kul om någon van stickare  ser någon skillnad och hör av sig här.
Marianne

6 kommentarer:

  1. SÅ GÖR JAG OCKSÅ!!!
    Fast är det tvåändstickning?
    Struntar i vilket.
    Jag fortsätter på detta viset!
    Kram

    SvaraRadera
  2. oj va de va lik mina som jag stickade på tvåändsstickkursen i sista vintrast..skall väl visa dem sen nångång...Ja visst va det ett tvinnas o oppsnurras med allt garn..men kul va det.

    SvaraRadera
  3. Gick en veckoslutskurs för ett par år sedan och började på en pulsvärmare och har tagit ihop efter tummen och sedan blev det stopp. Får nog gå en kurs till om jag ska får en till pulsvärmare - fniss. Här kan du se vad jag åstadkom: http://wivsel.zoomin.se/A110762
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det ser ut som en spennende teknikk. Den er helt ukjent for meg, men det må vel være helt topp å finne enklere måter å gjøre ting på. Sånt liker jeg :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Marianne, nu har jag stickat klart vantarna vars mönster jag fick från dig. Jag har satt in ett foto på dem i min blogg så du kan se.
    http://livsglimtar.wordpress.com

    Maggan

    SvaraRadera
  6. Varför sitta och leta fel när det ser sååå bra ut?? Fortsätt du utan att fundera över det! Det ska ju bli en kall vinter igen... såg jag i tidningen idag. Så det är väl bra att få dem färdiga! Det blir roligt att se vantarna när de blir färdiga!!
    Kram Bibbi

    SvaraRadera